• Historie
  • Bouw
  • Nieuws Classic Addy
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Lady Addy
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Addy X
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Addy XI
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Vitessa 860

Lady Addy / 48' Dragon


Historie

Hoewel het zeilen met de Classic Addy veel plezier geeft en het jacht niet alleen prachtig is,  en overal bewonderende blikken krijgt, is het samen met Addy moeilijk te zeilen. Vooral als het grootzeil van negentig vierkante meter moet worden gestreken. Vooral het opdoeken op de giek vergt veel inspanning, zeker als dat met een pittig windje en zeegang moet gebeuren. 

 

Bij het wedstrijdzeilen met de Classic Addy wordt a; gauw gemerkt dat naast het goed bouwen van een klassiek jacht, het succesvol varen in wedstrijden iets heel anders is. Daarvoor heb je een op elkaar ingespeelde en getrainde bemanning nodig. Om wedstrijdervaring op te doen wordt in het jaar 2006 de polyester wedstrijddraak NED 358 van de werf Petticrows gekocht, om het wedstrijdzeilen beter onder de knie te krijgen. Het is het enige niet zelfgebouwde jacht in de vloot, maar in 1929 ontworpen door Johan Anker, die ook de Classic Addy had ontworpen. Hoewel de Drakenklasse in de Scandinavische landen al erg populair was, nam het KNWV in ons land de klasse pas in 1935 aan. Nu wordt er over de hele wereld actief in de Draken gezeild. Buiten het grootzeil van 15,9 m² is er een keuze uit drie fokken, een stormfok van 4,2 m², een fok van 6 m² en een genua van 10,7 m², later kwam daar een spinnaker van 23,6 m² bij.  

 

Kleinere versie Classic Addy

We gaan naar de winter van 2008. Elke dag biljarten is niets. Er wordt een kleinere versie van de Classic Addy getekend, een jacht dat alleen met Addy gezeild kan worden. Het moet echter wel dezelfde klassieke uitstraling als de Classic Addy krijgen. Wederom wordt gestudeerd op de ontwerpen van Johan Anker. Die had voor zichzelf als eens een vergrootte Draak ontworpen en ook gebouwd. Het jacht kreeg de naam Stor Dragon. Een nadeel is dat het jacht geen stahoogte heeft. De lijnen van de Stor Dragon worden zodanig vergroot dat stahoogte mogelijk wordt. Het jacht krijgt een lage en toch sierlijke opbouw. Uiteindelijk wordt het 14,55 meter lang en 3 meter breed bij een diepgang van 2 meter. Het grootzeil  krijgt een oppervlak van 44,3 m² en de genua 29 m², tezamen dus 73 m² zeiloppervlak. Dat is voor die twee zeilen samen 3 m² meer dan alleen het grootzeil van de Classic Addy. Het totale gewicht wordt 6,5 ton. Dat is heel wat minder dan de 15,3 ton van de Classic Addy! Dit jacht moet toch een stuk eenvoudiger te handelen worden dan het grote jacht.

 

Digitaal ontwerpprogramma

Johan Anker tekende het roer altijd vast aan de kiel. Nu wordt echter een vrijhangend balansroer getekend, zoals dat ooit door ontwerper Ricus van de Stadt was bedacht. Het zal later de manoeuvreerbaarheid zeer ten goede komen.

Niet alleen voor een sterke constructie, maar ook om de bouw simpel te houden, wordt een roestvrijstalen kiel ontworpen, waarin ruimte wordt gemaakt voor de watertank en de tank voor dieselolie. Het voordeel is dat het gewicht op deze manier zo laag mogelijk wordt geplaatst. Dat geldt natuurlijk alleen bij volle tanks, maar er wordt ook nog 3600 kg ballast in de kiel geplaatst. 

Voor het eerst wordt gebruik gemaakt van een digitaal ontwerpprogramma voor het opzetten en stroken van het lijnenplan. De nodige berekeningen kunnen nu veel sneller worden gemaakt. Alleen al het bepalen van de waterverplaatsing, het zeilpunt en drukkingspunt gaan nu een stuk gemakkelijker en sneller.

 

Vier jaar rust

We zijn inmiddels aangeland in het jaar 2010. Er was enkele jaren continu werk aan de voorbereiding en het bouwen van vier nieuwe windturbines van in totaal 12 MegaWatt in Vlissingen. Dat betekende dat er tot en met het jaar 2013 niet werd gezeild. De Bouma-vloot lag stil te wachten tot er weer tijd beschikbaar kwam.

Als er eindelijk weer gezeild kan worden, omdat de windturbines naar wens draaien, gaat Addy het zeilen op het IJsselmeer minder aantrekkelijk vinden. Er wordt bij Zeewolde, tegenover Harderwijk in de Bonshaven een beschutte ligplaats voor de Lady Addy gevonden. Bij een geschikte wind kan er in de vaargeul van de Randmeren worden gezeild. Het moeten natuurlijk wel bezeilde koersen zijn, want laveren in de relatief smalle geul is geen optie. 

Een voordeel van Zeewolde is ook dat de omgeving, zo vlakbij de Veluwe, prachtig is en dat je langs de Randmeren fijne fietstochten kunt maken. Bovendien liggen Elburg, Harderwijk en Spakenburg relatief dichtbij en die plaatsen vervelen nooit. Er is altijd wat te beleven in deze oude Zuiderzeehavens.

 

Vakantiewoning

De Lady Addy is, behalve een heerlijk zeiljacht, nu ook een luxe vakantiewoning, waarmee ook mooie tochtjes worden ondernomen. In de niet al te brede vaargeul moet het grootzeil van 45 m² relatief snel worden gezet, anders zit je voor je het beseft naast de geul. Dat snel omhoog draaien op de lier wordt toch wat te zwaar, dus worden in de winter van 2016/2017, als het jacht in de werkplaats in de winterberging staat, twee elektrische genualieren gemonteerd. Op een van de lieren kan ook het grootzeilval snel en vooral moeiteloos worden doorgezet. Tijdens het zeilen is één druk op de knop voldoende om de genuaschoot na een overstagmanoeuvre snel door te zetten. Wat kan zeilen dan rustgevend zijn!

Skylight Lady Addy  interieur Lady Addy

Neem contact op


Deel ons!


 

Partners


Watersport-TV De eerste online watersport zender van Nederland

 

Laatste nieuws


  • Lady Addy - Te koop | For Sale

  • Addy XI - Te koop | For sale

  • Addy X - Te koop | For Sale

  • Addy XI te water

    13 juni 2019 was het zover
  • Addy XI klaar en te water

Snel naar


 

Home

Henk Bouma

Boek

 

Classic Addy

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

 

 


 

Lady Addy

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

Addy X

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

Addy XI

  • Historie
  • Bouw
Copyright 2025 - Bouma
Inloggen | Ziber Website | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals