• Historie
  • Bouw
  • Nieuws Classic Addy
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Lady Addy
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Addy X
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Addy XI
  • Historie
  • Bouw
  • Nieuws Vitessa 860

Addy XI


De Bouw

 

Constructietekening Addy XI

 

Het bouwen van een mahoniehouten romp op gelamineerde eiken spanten wordt langzamerhand routinewerk voor deze bouwer en zijn mannen. Elke week komen Edwin, Niels, Rob en Artac een tot twee dagen meehelpen om de romp te bouwen. Dat gaat supersnel met deze, goed op elkaar ingespeelde, bouwploeg.

De zeventien benodigde spanten en schotten worden uit 25 mm dik Bruijnzeel Suprahechthout gezaagd. Ook nu weer krijgen spanten en schotten een zodanige schuin kant, dat de huid er sluitend tegenaan komt te liggen. Er hoeft dus tijdens de bouw niet aan spanten of schotten te worden geschaafd. Het vereist veel discipline en tijd vooraf, maar het betaalt zich meer dan terug in de besparing in bouwtijd.

Ook nu weer worden de schotten en spanten op zijn kop opgesteld op een bouwframe. De mahonie latten van 60 x 24 mm worden op vlam uitgezocht, zodat de romp er – eenmaal blank gelakt - prachtig uit gaat zien. Daarna worden de hol/bol latten gelijmd en niet alleen tegen spanten en schotten vastgeschroefd, maar er komt ook elke 12 cm een schroef door de lat heen, zodat een heel stijve, waterdichte romp wordt verkregen.

 

Lijnentekening Addy XI 

 

Interieur

In maart 2018 is de romp dicht en kan er worden gelakt. Daarna wordt het onderwaterschip voorzien van een onderwaterverfsysteem. Als alles goed is doorgehard wordt de romp gedraaid en kan het interieur verder worden afgemaakt. Wederom is alles zo getekend en gezaagd dat een groot deel van het interieur al aanwezig in de vorm van de eerder aangebrachte schotten.

Voortstuwing

Niet alleen voor auto’s wordt de elektrische aandrijving steeds verder ontwikkeld. Ook voor jachten komen er steeds betere elektrische aandrijvingen beschikbaar. De accucapaciteit wordt steeds groter en beter beschikbaar.

Er wordt voor de voortstuwing gekozen voor een Torqeedo Cruise pod drive van 8 pk. Met twee Power 48-5000 lithium accu’s kan hiermee een afstand van 50 km worden afgelegd. Het voordeel van deze Pot drive is dat hij eenvoudig gemonteerd kan worden en bovendien kan worden voorzien van een klapschroef.

 

Afronding Addy XI

Het was de bedoeling dat de Addy XI in september 2018 zou worden gelaten voor een fotosessie om het boek mooi af te kunnen ronden. Helaas, dat mocht niet zo zijn. De werkzaamheden liepen nogal uit en met kunst- en vliegwerk het jacht te water laten, de mast, verstaging, lieren en zeilen erop monteren alleen voor een laatste foto onder zeil: dat werd Henk te veel. De knoop werd doorgehakt en de Addy XI wordt deze winter zonder stress ingetimmerd en afgewerkt en gaat voorjaar 2019 feestelijk te water. Het moet uiteindelijk een leuke hobby blijven, waar je plezier aan blijft beleven! Het installeren van, onder andere, de boegjet vergt veel tijd. Het jacht wordt ook zwaarder vanwege de vele accu’s die nodig zijn voor zowel de electromotor, boegjet als de elektrische lieren. We sluiten daarom af met een foto zoals de Addy XI er eind september bij ligt en wensen de Addy XI en haar bemanning alvast een Behouden Vaart!

 

Zeilplan Addy XI

   

  

   

Neem contact op


Deel ons!


 

Partners


Watersport-TV De eerste online watersport zender van Nederland

 

Laatste nieuws


  • Lady Addy - Te koop | For Sale

  • Addy XI - Te koop | For sale

  • Addy X - Te koop | For Sale

  • Addy XI te water

    13 juni 2019 was het zover
  • Addy XI klaar en te water

Snel naar


 

Home

Henk Bouma

Boek

 

Classic Addy

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

 

 


 

Lady Addy

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

Addy X

  • Historie
  • Bouw
  • Varen en Wedstrijden

 

Addy XI

  • Historie
  • Bouw
Copyright 2025 - Bouma
Inloggen | Ziber Website | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers